اخبار خارجی

بيشتر

چهارشنبه1402/12/9

20:15:1

343

دکتر اسلام‌پناه:

عزم جدی دو نهاد استانداردسازی ایران و روسیه بر گسترش همکاری های تجاری

دکتر مهدی اسلام‌پناه،  رییس سازمان ملی استاندارد ایران شامگاه سه شنبه، میزبان آقای شالایف رییس آژانس فدرال قانونگذاری فنی و اندازه شناسی روسیه  و هیات همراه در کرج بود.
رییس سازمان ملی استاندارد ایران در این نشست که به منظور بررسی برنامه اجرایی تفاهم‌نامه بین استاندارد دو کشور ایران و روسیه برگزار شد، گفت: پس از سفر به روسیه در اواخر آگوست ۲۰۲۳ و امضای یادداشت تفاهم همکاری،بلافاصله بر تدوین و نهایی سازی  برنامه اجرایی  متمرکز شدیم و  با تلاش و ارتباط مستمر همکاران دو طرف خوشبختانه برنامه اجرایی آماده شده که فردا امضا خواهد شد.
دبیر شورای‌عالی استاندارد در این نشست با بیان اینکه موضوعات متنوع و خوبی در راستای برنامه اجرایی مطرح   شده توضیح داد: این توافقات در ۸ زمینه  همکاری از جمله
صنایع فولاد، باتری و صنایع ذخیره ساز  انرژی،خودروسازی و استانداردهای آن، صنعت نفت و  گاز، استانداردهای بخش کشاورزی، استانداردهای حوزه پزشکی( تجهیزات )، صنایع فلزی و‌ حلال پیشنهاد شده و مقرر است، چندین ‌کارگروه در ذیل کارگروه اصلی قرار تشکیل شود.
رئیس سازمان ملی استاندارد ایران در تکمیل طرح های پیشنهادی افزود:کارگروه باتری های لیتیومی، کارگروه‌خودرو برای بررسی و‌ پذیرش استاندارهای دوطرف  و محصولات کشاورزی مورد مبادله و سایر زمینه ها که  پیشتر به آن اشاره شد،تشکیل خواهند شد.
رییس سازمان ملی استاندارد ایران به  تعدد دیدارها با همتای روسی خود در طی کمتر از دو سال  گذشته اشاره کرده و اظهارداشت: این تعدد و تکثر ملاقات های رسمی، به وضوح اراده دو سازمان را برای بسط و‌گسترش همکاری ها نشان می‌دهد.
دکتر اسلام‌پناه با تبریک ریاست روسیه بر "بریکس" گفت: پیشنهاد شما را برای  عضویت در کارگروه اشتراک گذاری اطلاعات"  در چارچوب بریکس را دریافت کردیم، که ضمن سپاسگزاری از این پیشنهاد، در اولین فرصت  جزییات ارسال شده را بررسی و نتیجه را  اعلام خواهیم کرد.
آنتوان شالایف ضمن اشاره به پیشرفت های علمی ایران گفت: برای ارتقا سطح همکاری های صنعتی و تجاری باید گواهینامه های استاندارد دو کشور را به رسمیت بشناسیم و مطابق با شاخص های علمی و استاندارد های جدید عمل کنیم.
وی اظهار کرد ؛ تلاش ها بر این است تا در زمینه های استانداردسازی صنعت حلال ، آموزش و موضوعات مختلف علمی ، تولیدی و تجاری نقشه راه برای آینده همکاری های دو کشور ایران و روسیه ترسیم شود.
در پایان طرفین تمایل و علاقمندی خود را برای بسط همکاری ها در زمینه های مختلف  تاکید کردند.

تصاویر